Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Monday, December 5, 2011

Kuih Bakar Kentang

Assalamualaikum...quick updated. Pagi ni Tun nak letak kuih yang Tun buat semalam ...Kuih Bakar Kentang. Resipi Tun salin dari rumah Izah....yang pastinya kuih ni dah ramai kenkwan lain yang buat dan try sjak virusnya menular..hehehe..Izah ada buat 2 versi klu tak silap..1 yang guna marjerin dan pandan paste manakala 1 lagi original guna minyak sapi. Kalau nak tengok boleh singgah dapur dia yer.

Satu resipi ni dapat size sedang ajer...memang sesuai sangat untuk 1 family yang tak berapa ramai. Rasanya pun sedap..lemak2. Anak2 pun suka gak ni. Oklah..tak boleh nak pot pet banyak, meh tengok resipinya yang Tun salin dari dapur Izah. TQVM buat Izah, Kak Asma dan juga Kak Jun.
KUIH BAKAR KENTANG
Source: Kak Jun
Copy: Kak Asma
Sumber : Izah Daut


Bahan-bahan ( 1 family... )
2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek
1 biji telur
2/3 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
pewarna kuning atau hijau
1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
3 sudu susu cair(ni akak tambah)

Cara-cara
  1. Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
  2. Tuang dalam ubi kentang tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
  3. Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.
  4. * jun masak dalam acuan kecil2 dan bakardalam oven selama 15-20min

10 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum tun..
kuih bakar kentang nie dah lama mengoda dah.. tp diana xterbuat2 lg smpi ke saat nie.. sibuk jer memanjang... cantik kuih bakar yg tun buat nie.. pasti sedapkan

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

cantiklah tun kuih bakar tu.. menyerlah rupa dia bila tabur dengan bijan hitam tu...
akak lom cuba lagi resepi ni.. dulu2 ada ler buat bingka kentang tp resepi campak2 aje.. hehe..

anymz said...

rasa tak puas mcm nak buat je lagi.:)

Chik Mimi said...

cantik la tu akak pun belum pernah buat nnti nak toray hehe

Gee® said...

Tun, k.gee buat donut kentang resepi izah gak...tak sempat nk n3 lagi, mmg sedap... kuih bakar ni pon nmpk mengancam... pasti ku cuba yg ini pulak...

Rabiatun said...

Diana: W'salam dear, samalah kiter..dah lama duk peram, kan..hihihi...ni baru Tun dpt seru, Diana..hihihi..Sedap, yg penting anak2 suka. :) Terima kasih :)

Rabiatun said...

Kak Madiha: terima kasih kak..Tun sebenarnya cari yang putih, tapi dah habih rupernyer..huhuhu...tabur jelah mana yg ada.

try ler kak..sedap:) oooo...campak2 pun mesti jd, kan kak..

Rabiatun Adawyah said...

Kak Anymz: sedap, kan kak..hihi..nnt Tun pun nak buat lagi..best!

Rabiatun Adawyah said...

Kak Mimi : akak try ler kak..mesti lagi cantik :)

Rabiatun Adawyah said...

Kak Gee : Tun pernah juga buat donut kentang..sedap! tapi rasanya Tun lebih suka yang donut keledek. Try kuih bakor ni plak kak..mesti jd peberet akak pulak ni :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...