Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Friday, August 5, 2011

IFTAR DAY 5 : PUDING ROTI CHOCOLATE CHIPS

 Assalamualaikum...hari ni dah hari Ke 5 kita berpuasa yer. Alhamdulillah. ..cuma nak mengentry ajer yang tak berapa nak sempat..hihihi...banyak yang perlu diselesaikan. Dari pagi lagi duk sekodeng ke rumah kenkawan cari resipi puding roti memandangkan ada lagi roti sandwich yang belum terusik..Risau juga sebab x'pired datenya dah berkunjung tiba. Puas duk loading dan searching resipi yang Tun nak. Pernah dulu tengok Puding Roti yang Nigella buat dalam program kat Astro iaitu Nigella Bites, dalam kepala duk ingat2 lupa cara yang dia buat. huhuhu...itulah kalau tak ditulis atau dibuat terus...langsung terlupa plak.
Pastu, duk search image puding roti..boring plak rata2nya warna sama jer kan. Duk terbayang plak dalam kepala ni apakata kalau kita tukauuu jadi choklat plak..mesti sedap ehh. Dalam Tun duk rangka macam2 bahan nak guna termasuklah guna susu chocolatelah, choc chipslah...kan. Tetiba nampak Kak Dayang plak post N3 Puding Roti Chocolate Chips tp bewarna coklat. Bagaikan Pucuk Dicita Ulam Mendatang...apalagi terus terjah  ke dapurnya. wahhhhh...sukanya kita..apa yang dihajati terpampang di depan mata.. Terus salin resipinya dan ke dapur dan2 tu jugak Tun godek..Walllaaweeehhhh...senang ajer tak banyak hal..main kacau jer atas dapur semua benda, pastu tuang dalam cup pilihan. Sejukkan..dah boleh dinikmati...oooppppssss...belum gi, tunggu Azan Maghrib dulu noooo...

Untuk resipi dari Kak Dayang ni, Tun buat 1 1/2 adunan dapat 5 soup cups macam ni. Mula2 nak godek 1 adunan ajer, pastu risau kot2 anak tak cukup plak dan tak puas makan..maklumlahkan...coklat..hihihi..tu yg gi tambah 1/2 adunan lagi sekali aduk..Cepat ajer siapnya. Minta izin yer Kak Dayang untuk Tun letak resipinya kat sini pula..Terima kasih banyak kak..Muahhhh...tak sabar nak raser ni..hihihi...
Puding Roti Chocolate Chips
Olahan : DayangJack@DapurKu SaYang dari Majalah Sedap, 2011
Sumber : Rabiatun @ Sweettouch

bahan-bahan : 4-5 orang makan
4 keping roti sandwich (disiat-siat kasar)
300 ml susu cair
25 g serbuk koko
50 g gula pasir
25 g tepung jagung
2 biji kuning telur (dipukul ringan)
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu besar mentega
chocolate chip secukupnya


Cara-cara :
  1. Satukan susu cair, serbuk koko, gula pasir, esen vanilla dan tepung jagung di dalam periuk. Didihkan dengan api perlahan dan kacau hingga meletup-letup. Matikan api.
  2. Ambil sedikit rebusan susu tadi untuk dicampurkan dengan kuning telur. Kacau sebati.
  3. Nyalakan api langkah 1 tadi. Masukkan kuning telur tadi ke dalamnya dan kacau semula hingga pekat dan meletup-letup. Angkat.
  4. Masukkan mentega dan kacau rata. Masukkan pula roti dan kacau lagi hingga bersalut (kacau cepat-cepat). Akhir sekali masukkan chocolate chips. Ratakan.
  5. Tuangkan ke dalam mangkuk tahan panas kecil. Taburkan baki chocolate chips. 
  6. Sejukkan ke dalam peti sejuk sebelum hidang.
  7. Jika suka, boleh juga hiaskan dengan sirap coklat atau sos karamel.
Tunggu Maghrib dulu yer  @___<
UPDATED: Depends on jenis serbuk koko yang digunakan, jika guna imported ataupun koko  powder yang dibeli di bakery shop, elok kurangkan quantity nya antara 15g - 18g untuk resipi di atas..sebab ianya agak pahit sedikit. Jika tambah sos chocolate ataupun sos karamel it's ok dan just nice. Atau boleh juga lebihkan gula sedikit untuk imbang kepahitan chocolatenya.

Apapun rasanya tetap sedap dan memikat hati..cuma mungkin Tun guna dark chocolate powder tu yang terasa pahit sedikit tapi tak ketara sangatla..



5 comments:

KuNanGKuNanG said...

wah sedapnye..mmg berangan nak wat puding roti ni.sok leh la try..

ijayuji said...

Salam kak tun!! sedap ni kak puding roti ada cekelatnyer! bagus2!! akak dah masak tuk berbuka ke kak? selamat berbuka ya!! kita ni sambil menumis sambil ngadap lappy hihihi...

quinnie said...

salam kaktun...nampak full of choclate akak nye puding ni...yum yum...kita tengok gambar je la...malas nak buat..kekkek

Sheery Dream Cakes said...

Assalamualaikum tun...
tgk puding roti tu sedap tu.. tergoda tgknya tau...

izahdaut said...

kak tun.. sungguh coklt nampaknya tuu.. menggoda ku.. nak buat tuuk bebudak ni la petang karang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...