Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Wednesday, July 20, 2011

NASI KETUMBAR

 Assalamualaikum
Ni Sambungan kepada N3 last Friday tu...Tun masak Nasi Ketumbar ni. Tadi nak letak N3 ni pada waktu tengahari, tetapi ada tetamu bersama MIL dan FIL singgah ke rumah ni..Jadi tak berkesempatan nak letak.

 Berbalik kepada Nasi Ketumbar ni, Tun gandingkan dengan Rendang Ayam Pedas (resipi dari Kak Ayu), Sambal Nasi Berlauk (balance dari Nasi Berlauk yang Tun buat sebelum tu). Alhamdulillah, gandingan yang boleh tahan juga sedapnyer. Hubby dan anak2 juga menggemarinya. Insya-Allah, lain kali akan Tun buat lagi.

Takyah pot pet banyak lah yer...Resipi asalnya dari Q'ein MyR, tapi Tun refer resipinya dari rumah Kak Ayu dan juga Kak Nor. Terima kasih banyak semua dan izinkan Tun letak resipinya buat rujukan di lain kali. Mekasih.

NASI KETUMBAR
resipi : Q'ein @ Myresipi
sumber : Ayu S'pore &
K.Nor
sumber : Rabiatun @ Sweettouch
Bahan:
500g beras
3 s/b mentega/minyak sapi
sedikit minyak
1 biji bawang merah (dimayang halus)
3 batang daun ketumbar (blender halus)
sedikit garam
pewarna hijau
1 kiub ayam


Cara-cara
  1. Basuh beras dan toskan
  2. Cairkan mentega bersama sedikit minyak
  3. Masukkan bawang goreng sehingga wangi dan masukkan kiub ayam
  4. Kemudian masukkan beras, daun ketumbar yang telah blender tadi dan secubit garam
  5. Masukkan air dan masak seperti nasi biasa
  6. Bila nasi dah kering buat beberapa lubang dan titiskan pewarna hijau.
  7. Tunggu sehingga nasi betul-betul masak dan gemburkan sebelum dihidang.

*daun ketumbar yg diblend tak perlu ditapis kalau ditapis akan mengurangkan aroma daun ketumbar dlm nasi..
Nasi Ketumbar
Sambal Nasi Berlauk


9 comments:

Anna Qawina said...

kak Tun..ni datang bawak perut kosong..hiii...

Rabiatun Adawyah said...

Anna : Alahaiiii..kesiannyer adik sorang ni...belum mkna ker? meh la..rumah akak ni ada lagi lauk ni, td MIL dtg msk2..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum tun...
nasi ketumbar nie mmg sedap kan tun.. diana pun suka makan... mmg best!

che'iza said...

Wahhhhh.... akak dah buat dah nasi ketum....... eh salah... nasi ketumbar....

ijayuji said...

Salam kak tun!! alahaiiii sedapnyer nasi ketumbar akak, kita pun dah uat tp nasi kita sume kaler hijau tak ambik gmbr sbb tak puas hati nak jugak dpt nasi yg belang2 gituu kalernyer hihihi..

Rabiatun Adawyah said...

Diana: W'salam..Itulah, sedap rupanya, kan..kiter baru dpt merasa mkn nasi ni..

Rabiatun Adawyah said...

Che'iza: isshhhh...jgn tersilap gituew ler iza, bahaya wooo...hehehehe...

Rabiatun Adawyah said...

Ika: w'salam dear! sedap, kan Ika...nnt nak kena buat lagi nasi ni..jom pakat jom... ^__^

quinnie said...

malam baru bertandang..hehehhe..memang tengah musim nasi ketumbar skang ni...saya pun baru buat hari tu...hehhehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...