Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Friday, April 22, 2011

Gulai Lemak Udang Dengan Cendawan

~Assalamualaikum~

Salam Jumaat buat semua...pagi ni Tun nak post N3 menu malam tadi. Tun ada cuba masak Gulai Udang...resipi dari Kak Nor. Selalunya anak2 dan hubby kurang gemar gulai2 ni, tapi Tun gamble ajer lah masak..Lagipun lauk dan sayur takde yang berkuah..kang tak laju pulak anak2 makan.hehehehee...

Alhamdulillah dapat feedback yang positive dari anak2..yang 1st tu pun suka makan...yang kecik ni pun cakap "sedapnyer SOUP ni" hehehee..dipanggilnyer soup plak....tapi bukan makan udangnya, duk makan nasi dengan kuah dan cendawan ajer..huhuhu..Susah betul dorang ni, tak suka makan udang kalau digulai mahupun yang dibuat sambal, tapi kalau goreng celup tepung atau butter prawn makan pula.
Okies berbalik kepada resipi ni, Alhamdulillah..Tun pun suka...SEDAP TAU! Bukan setakat tu ajer, yang penting, ianya memang mudah dimasak..masukkan ajer semua bahan dalam periuk kecuali cendawan lah kan..Dah mendidih, br leh masuk cendawan..tak sampai 1/2 jam pun..Sesuai sangat bagi yang berkerja sampai di rumah agak lewat..ni ler antara menu yang mudah tapi sedap....heheheh...terima kasih banyak kak Nor, Insya-Allah..lain kali boleh la Tun buat lagi. Halal yer kak, Tun letak resipinya kat sini..thanks.

GULAI LEMAK UDANG DGN CENDAWAN
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan:

300gm udang ~ dibersihkan
1/2 cawan santan pekat

3 cawan air
3 bj bawang merah ~ ditumbuk
1/2 in kunyit ~ ditumbuk
sedikit belacan
1 sudu besar cili mesin
2 batang serai ~ diketuk
3 - 5 bj cili api ~ diketuk/belah dua
1 kpg asam gelugur
garam
sedikit gula ~ jika suka
cendawan tiram secukupnya

Cara:
Masukkan kesemua bahan kecuali cendawan kedalam periuk dan masak hingga mendidih.
Masakan hendaklah sentiasa dikacau supaya tak naik kepala.
Masukkan cendawan dan biarkan seketika barulah dipadamkan api.
Sedap dihidangkan bersama ulam2an dan sambal belacan :)
Sedap...makan dengan sambal belacan dan ulam timun...Perghhhh! bertambah2 nasi..hehehe..



2 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam..Sedapnya Gulai Udang....Pekena ngan nasi panas memang besttttt

Toko Online Kalistajaya said...

waw ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...