Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Tuesday, January 4, 2011

Sweet Corn Muffin-301110

Resipi ni sebenarnya memang dah lama sangat berada dalam list, akhirnya dapat jugalah kubuat untuk minum petang anak2 dan juga tetamu yang datang bertamu ke rumah hari itu.

Saya ada kurangkan gula tapi terlupa pula nak catat manakala sweet corn tu saya lebihkan sedikit dari asalnya. Saya juga ada tambah sedikit garam untuk menambahkan rasa lemak2 jagung. Alhamdulillah rasanya ngam dan tak manis sangat. Insya-Allah, lain kali saya catatkan sukatan yang telah saya buat.

Maaf sekali lagi buat Cik Mat, bukan nak memandai, just nak suaikan rasa ngn anak tekak jer..hihihi..jangan mare tauuu..nanti cepat kedut lak kang..hehehhee..
Resipi asal Muffin ni adalah dari CMG. Mintak izin cik MAT kita untuk paste kat sini plak. Terima kasih. Jom tengok resipinya.

Sweet Corn Muffin by CMG

Bahan-bahan ( 12 - 14 biji )
110 g mentega
30 g gula halus (saya kurangkan)
6 camca besar "Golden Syrup"
2 biji telur Gred A
165 g tepung gandum*
90 g tepung jagung*
1 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
120 ml susu segar
100 g jagung manis dalam tin (saya letak lebih)

Cara-cara

  1. Satukan mentega, gula dan "Golden Syrup" dan pukul hingga sebati. Masukkan telur satu persatu sambil terus memukul hingga kembang dan gula hancur.
  2. Turunkan speed mixer dan masukkan tepung sedikit demi sedikit berselang seli dgn susu hingga habis. Gaul hingga rata.
  3. Dengan menggunakan spatula, gaul jagung manis bersama adunan sehingga rata.
  4. Sudukan adunan ke dalam muffin cup 3/4 penuh. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit, bergantung pada oven masing.
  5. PERHATIAN:---- Kalau tak de "Golden Syrup" boleh juga diganti dgn "madu lebah"........

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...