Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Tuesday, June 19, 2012

Roti Puri

Assalamualaikum...pagi ni bekpes dengan Roti Puri resipi dari kak YatieZaini. Sedap..Dulu pernah buat guna resipi Sofinar tapi dengan nama Roti Arab..Rasa lebih kurang jer..hehehe...
Roti ni kami makan dengan Kari Ikan..perghhhh...memang sedap..Anak2 Tun memang gemarkan pelbagai roti sebegini..buat la naan ker atau dudal ker..memang laju dorang makan..Petang ni kena buat lagi sekali untuk minum petang..Dah mintak tadi..hehehe...Kalau Muqri, 4 bijik pun dia boleh habiskan sekali makan jer..hehehe....
Terima kasih kak Yatie share resipinya. Jom tengok resipi...

Roti Puri
Resipi: kak yatiezaini@myresipi.com
Sumber : Rabiatun@Sweettouch


Bahan-bahan ( 12 biji )
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil yis mauripan
1/2 sudu kecil garam *
3 sudu makan minyak masak *
2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)~ Tun letak 1sdb
175ml air panas *
40-50ml air
Minyak utk mengoreng

Cara-cara
  1. Satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api . 
  2. Satukan tepung dan yis .. gaulkan 
  3. No.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja 
  4. Dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~ 
  5. Tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh 
  6. Perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil 
  7. Canai doh nipis cam karipap / duit 50 sen (Tun canai nipis lebih besar dr 50 sen)
  8. Siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok ...
TIPS utk mgoreng : gunakan api yg kecil / sederhana .. org ckp kena pandai main api .. hehe .. kalau guna api yg besar blh mybbkn roti ni x mgelembong / naik kembong
masa mengoreng hdklan disimbah2 kn minyak ke atas roti ni ... bila dah mengelembOOOnng baru lah diterbalikkan ... SELAMAT MENCUBA

4 comments:

norhanim md zain said...

Sedap....nak buat utk dinner malam nanti :)

Rabiatun Adawyah said...

Norhanim : Silakan..sy pun nak buat lagi ptg ni.. :)

Amie said...

montel kejadiannya... makan dua biji boleh kenyang kot!

Outbound di malang said...

salam gan ...
menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
di tunggu kunjungan balik.nya gan !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...