Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Thursday, November 3, 2011

Fragrant Curry Fish

Assalamualaikum.. N3 tertunggak lagi ni..Sebenarnya Tun masak ni semasa dalam tempoh seminggu Tun tak sihat baru ni..Jadi Tun tak dapat makan ikan yang sedap ni. Ada la baunya sungguh menyelerakan dan sedap. Insya-Allah lain kali Tun akan buat lagi ikan ni.

Tun tak tahu ikan putih tu aper..maybe kat sini panggil lain kot..ntah..Tun pun bukan kenai sangat jenis2 ikan nih..huhuhu...Tun masak guna isi ikan..Tun tak pasti ikan apa sebab saiznya besar, dan hubby mintak orang pasar siap lapah2..huhuhu...Dah jadi potongan kecik2 tanpa kepalanya serta ekor.....huhuhu...
Resipi dari Diana Melley Mey. Terima kasih resipinya yer Diana..Minta izin kopipes sini plak..Lain kali boleh Tun masak lagi, tak dapat tak merasa betul2 hari tu..huhuhu...Memang akan masak lagi nnt :)

Fragrant Curry Fish
Bhn²
600 gm ikan putih _ d potong kecil
Garam
Tepung jagung secukupnya
Minyak untuk menggoreng
Bhn² A
4 tangkai daun kari
Segenggam udang kering _ d rendam dalam air panas, toskan dan d tumbuk kasar
4 ulas bawang putih _ d cincang
4 ulas bawang merah _ d cincang
1 biji cili merah _ d hiris
Cili padi jika nak bubuh _ ( Diana tak bubuh )

Bhn² B
1 1/2 tbsp serbuk kari Baba's
1/2 tbsp sos tiram Maggi
1/2 tbsp kicap cair Loon Kee
1 1/2 tbsp kicap pekat Loon Kee
Gula secukup rasa

Cara²
  1. Lumurkan ikan bersama garam dan saluti dengan tepung jagung.
  2. Goreng ikan d dalam minyak yang panas sehingga garing.. Angkat dan ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak d dalam kuali... tumis bawang merah dan bawang putih sehingga wangi.
  4. Kemudian masukkan udang kering dan tumis sehingga garing.
  5. Masukkan cili merah dan daun kari.. Tumis sehingga wangi.
  6. Masukkan serbuk kari dan goreng sehingga terbit aromanya.
  7. Setelah itu boleh ler d masukkan kesemua baki bhn² B dan tumis seketika.
  8. Masukkan ikan goreng dan gaul rata.
  9. Masak selama 3 minit d atas api kuat dan angkat.
  10. Sedap d makan dengan nasi putih panas.
  11. Untuk resipi nie... jangan tambahkan air yer. :)

6 comments:

~~zAnAfAhMi~~ said...

Assalammualaikum Tun, ikan putih area Sabah/Sarawak mmg bnyk kan? Kakak saya kata, kat kl panggil ikan 'nyoknyok'...kelakar kan namanya...mmg sedap ikan ni, masak apa pun boleh lupa mertua lalu..hehe..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum tun...
terima kasih sudi mencuba resipi nie... diana pun sama gak.. bab2 nama ikan nie mmg kureng ckit.. :D. tp kalau ikan putih mmg banyak kat cnie n sedap.. ikan putih tu ikan yg kat laut.. x pasti plak apa gelaran kat sjung.. :)

nOOrsha said...

salam.... wahh sedapnyerrrr kari2 kering camnih.. memang bes lawan ngan nasi panas kan .. kalo ade sup sayur ngan sambal blacan lg ngaamm...hihi

Rabiatun Adawyah said...

ZanaFahmi: W'salam. OOOO...gituew..mmg tun tak kenal sangat jenis2 ikan ni..huhuhu...Klu nyok2 tu selalu gak la Tun makan sebab MIL selalu masakkan..hihihi....

Rabiatun Adawyah said...

Diana: W'salam. terima kasih juga Diana. sedap masakan ni..wangi sangat..mmg membangkitkan selera. Terima kasih yer.

Rabiatun Adawyah said...

Noorsha: betul Noorsha..pekena ngn nasi panas, mmg best..hiuhihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...