Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Wednesday, August 3, 2011

IFTAR DAY 2 : DALCA SAYURAN

Dalca Sayuran...suka jer kiter bagi nama ekkk....hihihi..Kisahnyer camni.. Tun dah lama benar tak membuatnyer..dah terlupa la plak macamana masaknyer tu.huhuhu..Gi sekodeng kat Dapur kak Nor, tapi takde lak jumpa resipinya. Pastu, mulalah gi belek2 buku2 resipi (buku log) yang Tun duk salin berzaman dulu..kalau tengok2 memang dah mcm kuning kecoklatan setiap helaian kertas tu tau..hehehe... Akhirnya jumpa jugala resipi dari mak Tun, tapi biasalah kan..takde sukatan untuk bahan2nyer pun. Jadi, untuk lebih memudahkan, Tun gi sekodeng plak kat MyR...tengok2..pandang2 dan jeling2...resipinya lebih kurang dengan yang ni. Tun buat sikit ajer tau, dapat 1 mangkuk ajer cukup untuk berbuka puasa dan tinggal sikit untuk sahur nantinyer. Kalau nak buat banyak boleh ikut resipi kat bawah ni. Kalau nak buat sikit, pandai ejjas yer.. ^___^
Untuk memudahkan next time, boleh refer resipi ni yg Tun ceduk dari MyR resipi sumbangan Diana. Terima kasih...MyR yang banyak berjasa..tak terhingga dah tu..dari yang tak tahu masak..jadi berani menerai, pastu cuba masak resipi2 baru pula..Terima kasih banyak dan moga terus success...

Dalca Sayur
recipe ; Diana MyR
source : Rabiatun @ Sweettouch
Bahan-bahan ( 6 - 8 orang )
300 gm daging rusuk
2 batang lobak merah
1 batang terung panjang
3 biji ubi kentang
2 biji tomato
100 gm kacang buncis
2 cawan kacang dal
8 sudu besar bumbung rempah kari daging
1 biji kelapa (dijadikan 4 cawan santan)





Bahan Tumis:
5 cm kulit kayu manis
3 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
air asam secukupnya
garam secukupnya
Minyak untuk menumis
Bahan untuk dikisar:
2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
3 cm halia

Cara-cara
  1. Bersihkan daging rusuk dan masukkan kedalam periuk dan diisi air cukup menutupi daging.
  2. Rebus daging rusuk dan kacang dal sehinga keduanya masak dan empuk.
  3. Sayur-sayuran di potong mengikut selera anda.
  4. Masukkan kentang dan lobak dan dimasak sehingga empuk. Bila kentang dan lobak telah empuk masukkan pula terung dan kacang panjang.
  5. Tumis darat: Panaskan minyak dalam kuali yang berasingan. Masukkan kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga dan diikut dengan bahan yang telah dikisar. Tumis sehingga naik bau.
  6. Masukkan rempah kari daging, gaul rata. Masukkan asam dan garam. Tumis sehingga ia masak dan masukkan kedalam periuk rebusan daging dan sayur-sayuran. Kacau hingga sebati.
  7. Masukkan santan dan masak sehingga mendidih dan rasakan garamnya. Akhir sekali masukkan tomato. Padamkan api dan sedia untuk dihidang.
  8. Nota: Sewaktu anda merebus daging rusuk dan kacang dal, jika air telah surut boleh ditambah dan masak sehingga daging empuk. Boleh juga anda gantikan daging rusuk kepada daging.

2 comments:

Gee® said...

waaa... boleh cicah roti canai nih...

Rabiatun Adawyah said...

Kak Gee : sedapkan kak.. hihihi... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...