Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Friday, July 22, 2011

Apakah ini??

Daunnya yang yang hijau pekat dan lebar..

Buahnya yang seakan cacat gituew rupa.....apa yekkk?
Pokok apakah ini yer....? Tengok2 belek2 dulu ler yer...Tuan rumah nak keluar jap..Lepas ni sambung...huhuhu...

2 Be Continue....


UPDATED: BELL PEPPER aka CAPSICUM 
Harrrrrr....tu diaaaaa.....kejadiannyer. Terima kasih buat kenkawan yang sudi komen. Semuanya betul...dan yang paling tepat Yani...siap bagi nama Jepun lagi tuh...apa Yani..harrr PIMAN (dalam bahasa Jepun). BELL PEPPER 
 Asalnyer pokok ni mr Hubby yang tabur benihnya...ntah mana, dia pun dah tak hingat..huhuhu...suka dia main tabur2 cenggini...Ni ada lagi penuh 1 pasu anak2 pokok lada..Mana mahu Tun alihkan pun tattau lagi ni...
Dulu semasa anak pokok ni masih kecik, Tun dah heran juga tengok daunnya...sebab agak berbeza dengan pokok cili yang lain. Bila dah berbunga, pun camtu jugak...bunganya lebih besar.  Apabila bunga tu dah berguguran dan terbit pula buahnya.. (seperti gambar di atas yang mula2 sekali tuh). Dalam hati Tun...cili apakah ini, atau buahnya terencat ker per..huhuhu...takpelah. Nak2 lepas tu, Tun dan anak2 balik kampung sebab cuti sekolah seminggu. Hubby tak ikut sebab tak dapat cuti..jadi Tun dah pesan2 agar selalu siram pokok2 Tun ni..hihihi..nak2 yang manja seperti pokok  Pudina...Lagipun cuaca yang panas menyebabkan air di dalam mangkuk tadahan pasu bunga cepat kering...memang nak kena disiram setiap hari.

Lepas lebih seminggu Tun bercuti dan hubby pun balik untuk jemput kami. Balik2 ajer, terkam kat yard dan Balcony tinjau2 pokok2 tanaman..huhuhu...Yang pastinya pokok Pudina memang dah kuning, takde daun hijau dah, dan pokok cili ni pun dah layu habih....Cepat2 Tun siram dan weekend, gi cari tanah baru dan tambah di dalam pasu. Setelah dirawat dan dibelai setiap hari, alhamdulillah, dengan izin Allah swt...pokok ni subur kembali dan mengeluarkan buah. Pokok pudina pun mula mengeluarkan pucuk2 baru. Alhamdulillah.
 Ini adalah buah yang pertama..agak terbantut sedikit, lagipun masa ni ditinggalkan lebih seminggu...tak cukup baja dan siraman...Sekarang ni dah masak... ^__^ Suka betul dengan hasilnya ni. Terima kasih banyak buat hubby.... Lebiuuu my Dear!
Berhabuk sedikit buahnya, sebab di belakang rumah Tun ada pembinaan skang ni..

10 comments:

atnur @ Iza said...

cili ke?

Mas said...

cili yg bulat tu..
lupa lak namanya...

Yani said...

lada banggala, capiscum atau kalo orang jepun panggil piman ... betui ka?... dpt hadiah ka dak ni.. ;)

Cheq Sue said...

capsicum kot ni.. biasa kalau tanam di tanah rendah buahnya jadik kecik sket ngan bentuk x sempurna

..::tarabozu::.. said...

hahhaaaa... terung hijau yg kontot kut!!...kui..kui..kui..

Rabiatun Adawyah said...

Atur @ Iza: yer, betul..cili..pandai dia.

Rabiatun Adawyah said...

Mas : betul juga jawapan Mas...cili bulat tu ler..

Rabiatun Adawyah said...

Yani : wahhhh...begitu tepat sekali ..siap ada nama Jepun lagi..terima kasih...

Hadiahnyer takde la plak nih, nak bg..huhuhu...

Rabiatun Adawyah said...

Cheq Sue : betul tu Sue, memang tepat..

Rabiatun Adawyah said...

tarabozu: hehehehe...kelakar sikit jawapan Zu ni...kontot tu yg best..hihihi...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...