Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Saturday, June 25, 2011

NASI MADURA

 Alahaiii..sedapnyer Nasi ni..terasa seolah2 makan pulut kuning pula. Tambah lagi dimakan dengan Rendang Ayam Minang, huiiii...memang kena la..kan. Nak memasaknya pun takdelah payah mana...campak2 ajer sumer bahan ke dalam periuk nasi..dan tak perlu ditumis bagai..hehehe..Kalau nak cepat tu memang tepatlah kalau dibuat menggunakan resipi ni.

Resipi Tun ambik dari rumah Kak Ita. Resipi asalnya pula dari Pak Engku. Terima kasih semua..lebih2 lagi Kak Ita yang sudi berkongsikan resipi ni. Jom tengok resipinya plak.

NASI MADURA
Sumber: Kak Ita (dr resipi Pak Engku) @ Masam Manis
Sumber: Rabiatun @ Sweettouch

Bahan:
1.5 kg beras basmathi - cuci bersih dan toskan airnyer
1 biji kelapa parut putih - perah ambil santannyer (angaran untuk menanak nasi)
Secubit garam
2 Helai daun pandan - disimpul
2.5 cm halia - dititik

Bahan Kisar
2 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu besar serbuk jintan putih
1 sudu besar serbuk kunyit
5 biji buah keras
4 ulas bawang putih

Cara:
1). Campurkan semua bahan kisar ke dalam santan.
2). Bubuh garam dan kacau rata. Jerang atas api hingga mendidih. 
3). Kemudian masukkan beras, daun pandan dan halia. 
4).Kacau rata-rata, tutup periuk dan tanaklah nasi seperti biasa.
Nak lawa pun dah selamat sumer ni..layan ajerlah gambar yang tak seberapa dari Tun ni yer. @__^

7 comments:

Anna Qawina said...

kak..dah hulur pinggan ni..lauk lebih yer...
pst ; kalo buat ni sah mkn bertambah sbb ada rendang..huhu

Mas said...

mas pun dah try nasi ni..
sedappppp

quinnie said...

lepas tengok resepi ni kat umah kaktun...kita pun masak le tuk tengah hari tadi...baru je lepas santap...betul kata kak mas...memang best nasi ni...tapi kita derhakakan resepi ni kes tersilap letak jintan manis lak...hehehhe..terus edit resepi...dah jadik cam nasik beriani lak...hehhehe...

Rabiatun Adawyah said...

Anna: boleh ajer..hihihi...betul tu..rendang pedas2..fuhhh...hehehe..

Rabiatun Adawyah said...

Mas: ooo...Mas dah try yer...sedap, kan Mas..hihi..

Rabiatun Adawyah said...

Quinnie : sedap gak kan...versi derhaka pun tetap tip top rasanya, kan..hehehe.. nak rasa gak yang versi derhaka ni..mesti sedap.. :)

Cempaka Putih said...

sedapnyeeee

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...