Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Saturday, May 14, 2011

Kuih SeriMuka II


 ~Assalamualaikum~

Alhamdulillah..hari ni blog dah boleh dibuka semula setelah 2 hari duk demam..Tapi keadaan yang baru kebah demam ni, rupanya masih belum pulih sepenuhnya la kot..masih loya2 agaknyer. 1 N3 yang Tun postkan dah hilang sama sekali termasuk komen2 dari beberapa N3. Minta maaf sebab bukan tuan tanah yang mendelete yer. Tak tahulah masalah apa sebenarnya dengan Blogger.Com, samada nak upgrade system ker aper..Tun tak pastilah kan..Tu kita biaq la depa yang uruskan mana2 yang terbaik....Setelah 2 hari ni blog menghadapi masalah tak boleh nak access dan juga berada di dalam read mode only. Masalah ni bukan Tun sorang ajer yang alami, boleh kata ramai blogger lain juga alaminya. Selain itu, widget turut bercelaru dan tunggang-langgang jadinya. 
Contohnya N3 kuih serimuka pandan ni, turut hilang. Jadi Tun terpaksa masukkan balik N3 ni. Insya-Allah. Kesian juga kepada rakan2 lain terutamanya dari KR yang ingin mencuba tak jumpa2 pula, kan. Apapun, meh kita tengok resipinya.
Okies, berbalik kepada Kuih Seri Muka Pandan yang best ni, Tun ambik dari rumah Ika. Mula2 tu dah tengok Kak Ayu Singapore yang letak N3 kuih ni dan sudi share resipinya. Memang dah berkenan sangat time tu sebab kuih Kak Ayu buat tu cukup menggoda..hihihihi... Tapi terpaksa letak dalam list dulu duk peram dulu.. Alih2 tengok si Ika, turut tayang kuih ni...Ishhhhh...tu yang tak boleh jadi tuh..kena cuba jugak..dan hasilnya..ALHAMDULILLAH..sedap sungguh...walaupun atasnya berlobang2 tetapi tetap menjadi pujaan hatiku. Rasanya, Tun lebih suka resipi yang ni..Bukan setakat sedap dan harum bau pandan malah ia juga senang  dipotong. Memang perfect resipi ni. Insya-Allah, Tun akan setia guna resipi ni next time.


Imbas kembali time buat kuih ni, Tun rendam beras pulut tu lebih kurang pukul 10 pagi, kemudian keluar shopping, balik rumah dalam pukul 3.30 ptg. Sedang elok dengan masa rendam beras pulut tadi lebih kurang 4 jam, teruslah menggodek resipi kuih ni. 
Terima kasih yang tak terhingga kepada empunya resipi iaitu Chef Asma dan juga Kak Ayu yang sudi kongsikan dengan kami semua. Tak lupa juga buat Ika, yang menaikkan semangat Tun nak mencubanya. Terima kasih semua. Izinkan Tun letak sini untuk rujukan dilain kali. >__< Lebiuuuu....

SERIMUKA PANDAN
Recipe : Chef Asma
Source : Kak Ayu dan Ika


Bahan2 Lapisan Bawah:-
  • 500g beras pulut
  • 300ml santan pekat
  • 300ml air
  • 2 tsp garam halus
Cara2nya:-
  1. Rendam pulut sekurang2nya 4 jam
  2. Basuh bersih & toskan
  3. Kukus dengan semua bahan diatas selama 30 minit.(Kukus dengan loyang yang berlainan tidak berlubang)-(Ayu kukus terus dalam loyang yang nak digunakan- dialas plastik wrap dulu then bubuh pulut dengan yang lain)
  4. Apabila pulut masak, gaul hingga sebati.Tekan dalam loyang 10x10x2". (Since Ayu cuma buat 1/2 adunan , I gunakan loyang 8" aje)


Bahan2 Lapisan Atas:-
Bahan A
  • 250g gula castor>>kita tak semuakan ikut kemanisan yg disukai :D
  • 100g tepung kastard
  • 400ml santan pekat
  • 400ml air
  • 20g daun pandan- diblender dengan air diatas.-tapis ketepikan
Bahan B
  • 4 biji telur
  • 1/2 tsp garam halus
  • 1/4 tsp pandan essence-(Ayu tak letak sebab gunakan fresh pandan )>>same2 :D
  • pewarna hijau- secukupnya
Cara2nya:-
  1. Satukan bahan2 A kacau rata & masukkan bahan2 B kacau hingga sebati.(Ayu blender aje semua) Tapis kedalam periuk & masak. Kacau hingga naik wap. sekejap aje (Ayu masak dalam 2-3 minit saja).
  2. Tuang keatas lapisan bawah & kukus selama 30-40 minit.
Sources:-From Chef Asma Baking Class
Sedap wooooo...satu family suka dengan kuih ni..BEST!




7 comments:

Sheila Shafeareen said...

salam tun
ehhh cam bejanji pulak kita ye buat seri muka
tapi akk nya telembut sikit pulut tu..aganya telebih santan kot..pecubaat petama x nah buat lg kuih n...apa pun sedap resepi..

Ayu said...

Assalam tun,
wah dah nampak kuih ni tadi kat facebook..
memang sedap kan recipe yang ini..akak pun suka sangat..thanks tun, for trying..ada lagi tak tu?..
oh ya akak dah buat lempeng pisang tok mi tu tau..sedap sanagt..nanti bila2 akak masukkan entry ya..thanks juga for sharing

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

teringin jugak nak buat.. lom sempat lagi.. serimuka yg biasa akak buat pun lom din3kan lagi.. hehehe...

akak dh wt gulai ayam trengganu style tu.. tp tak pas lgi sebab kurang merah mcm kak nor & tun buat.. hehe...

Nazrah said...

kita pun wat talam keladi...boleh tukar jom....

Rabiatun Adawyah said...

Sheila: Wlsalam..mcm berjanji yer..hihi

Rabiatun Adawyah said...

Kak Ayu: W'salam kak, tun ikut akak buat loyang 8", rupernya dapat kecik jer ye kak..hehehe..tak puas makan..anak2 tun suka sangat. terima kasih kak share.
ooo...akak dah cuba yer..terima kasih kak Ayu..tu merupakan resipi Mak Tun tersayang. terima kasih sudi mencuba :D

Rabiatun Adawyah said...

Naz: iyyer ker..peberet kita gak tu talam keladi..kecik tapak tangan talam sy tadahkan..hehehe..jom tukar. tq yer Naz.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...