Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Monday, August 17, 2009

Sambal Tempe dan Kentang


Aku memang suka sambal tempe ni. Aku suka bila gigit tempe, kentang dengan ikan bilis. Kat bawah ni aku letak resipi seperti mana yang selalu aku buat ikut cara aku sendiri. Sebenarnya aku main campak jer sebab tak pernah tahu pun cara orang masak dish camni..cuma tahu makan jer. Tapi alhamdulillah, hubby dan anak2 cakap takyah masak lauk lain just sayur dengan ni pun dah cukup....meaning okler tu.hehehe

Sambal Tempe dan Kentang
Bahan:
1 peket tempe - dipotong memanjang
2 biji kentang - dikupas dan dicuci bersih
1 mangkuk kecil ikan bilis
3 tbsp cili kisar
3 tsp gula
4 ulas bawang merah - ditumbuk halus
1/4 cawan air
sedikit garam dan kunyit
minyak untuk menggoreng

Cara:
1). Tempe yang telah dipotong digaul dengan sedikit kunyit dan garam.
2). Potong kentang nipis2 dan digaulkan dengan sedikit garam.
3). Panaskan minyak, dan goreng kentang hingga garing. Angkat dan toskan minyaknya.
4). Kemudian masukkan pula tempe, goreng hingga garing. Angkat dan toskan. Gorengkan pula ikan bilis hingga garing, angkat dan toskan minyaknya.
5). Tinggalkan sedikit minyak tadi di dalam kuali, masukkan cili kisar. Kacau hingga ia masak. Baru masukkan bawang tumbuk tadi. Kacau.
6). Bila dah wangi, masukkan air dan tambah gula serta secubit garam (ini depends on, kalau tempe tadi dah masin tak perlu masukkan). Kacau hingga air agak kering dan rasa masin manisnya.
7). Bila dah ngam dengan citarasa, masukkan semua bahan dan kacau sebati. Tutup api. Sedap dimakan terus sebab ia masih crispy.
Picture yang tak berapa cantik..huhuhu tapi nak letak jugak.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...