Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Wednesday, June 6, 2012

Kuih Sagu


Assalamualaikum..Lama menyepi kan..huhuhu..Okies, meh layan kuih sagu yang Tun buat untuk minum petang.Resipi ni hasil sekodeng dari dapur Tun Telani.Resipi asalnya sari MamaKastam @ MyR.Terima kasih keduanya..

Kuih ni dah sedang elok manisnya. Just nice..Kegemaran anak2 dan juga hubby Tun.Alhamdulillah.Meh tengok resipinya plak.

Kuih Sagu/ Bronok
Resepi: mamakastam@myr
Sumber: Kak Ika, Kak Izah, tun telani


Bahan2:
1 gelas sagu biji kecil
3 gelas air
3/4 gelas gula pasir
Sedikit pewarna merah ~ (Tun tak letak sbb dah guna Sirap Ros)
1/2 biji kelapa parut putih sahaja
1 sudu kecil garam
1 sudu teh esen rose ~ (Tun tak letak sbb guna sirap Ros jer)

Cara2:
  1. Panaskan air + pewarna merah sehingga mendidih.
  2. Masukan sagu, kemudian kacau rata.
  3. Masukan gula, gaul rata. Apabila adunan nampak pekat sedikit, masukan kedalam loyang.
  4. Kukus selama 20 minit. Walaupun kuih ini boleh di kacau saja di dalam kuali tetapi apabila di kukus, sagunya akan nampak berbiji-biji(yg ni kita kukus terlebih masa sampai dia betul2 jernih). Lagi enak rasanya - me kukus setengah jam
  5. Apabila sudah masak, sejukan dan potong ikut suka dan gaul dengan kelapa..siap.

14 comments:

norhanim md zain said...

Assalam Tun..sedap kuih sagu nie lebih lebih bila keluar aja dari peti sejuk ..ehmmm..terbaik:))

Sari Yusa Ibrahim said...

Oh, lain kali kita pun nak try kukuslah... suka kuih sagu ni lagi kalu leh goyang2 gerudi... tak sedar dah habis sepuluh ketul, hehe

Yaya Azura aka Naz Azra said...

kuih bronok memang serasi dgn warna merah kan...memikat!

Qasey Honey said...

mnariknye kaler kuih sagu tu...merah myala...nmpk sedap sgt...

norlieharumaini said...

suka sagu ni..

MamaJay said...

Alhamdulillah..terima kasih kerana sudi mencuba resipi2 mama yang tak seberapanya tu..mamajay / mamakastam tioman

MamaJay said...

Alhamdulillah..terima kasih kerana sudi mencuba resipi mama

Nazrah said...

Salam.. lama x buat kuih sebegini..beli kat pasar malam tak sedap

~~zana@pb~~ said...

Assalammualaikum tun, rasa mcm nk buat hari ni la......beli tak sdp.
Kaler hijau ok tak...hehe....

tun_telani said...

assalamualaikum kak tun.. baru arini dapat anto komen.. hihi...
mmg sedap kuih sagu guna resepi nih, gembira betul tun masa 1st time buat xde bijik2 kat tgh dia ^^

Hjh Hasnah bt Abdullah said...

Aslm kak! Kalau sirap pun 3/4 gelas, air 3 gelas kan?

Rabiatun Adawyah said...

Norhanim : W'salam..sedap..cubala.. :)

Sari Yusa: try la..ni mmg lembut..leh goyang2 gituew..hehehe..


Yya Azura: yer..serasi ngn warna merah..memikat gituew..hehehe..

Qasey Honey: try la..tu tak tambah pewarna lain..cuma letak sedikit sirap ros jer..hehehe..


Norlieharumaini: sma la..suka juga.. :)

Rabiatun Adawyah said...

Mamajay: terima kasih juga mama..sedap kuih ni..nnt kita link yer mama :)

Nazrah: w'salam. betul, buat sendiri lebih puas hati kan :)

Zana : W'salam..boleh jer warna hijau..hihihi :)

Tun Telani: W'salam..hihihi..terima kasih Tun..buat akak teruja nak cuba gak..hehehe..

Hjh Hasnah : W'salam.Dear bukan air sirap yang dah dibancuh tu tapi Sirap Ros yg pekat tu (yg utk kita buat air sirap) Letak dalam beberapa sudu kecil jer.(dalam 2 sudu kecil rasanya sbb main tuang jer sesedap rasa). Air tak ubah sbb kita letak beberapa sudu teh sirap ros pekat kan..Selamat mencuba..apa2 nanti kasi tau yer..

Juwita Jamaludin said...

Salam kak tun.. Sedapnya kuih ni.. Lama x buat dan mkn.. Sedapnya nampak rambahan warna merah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...