Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Tuesday, May 22, 2012

Getas-Getas

 Assalamualaikum....Selamat beribadah di bulan Rejab. Hari ni Tun nak post kuih yang Tun buat untuk minum petang semalam. Kuih ni dah banyak kali Tun buat..resipi siapa lagi klo bukan adik kita yang sorang nun yang baru mendapat cahaya mata...Che'Iza. Tahniah.
Tun buat lebih sikit dari resipi asal, sbb ada kelapa parut tu lebih jadi Tun habiskan terus..Nak simpan kang, sikit sangat..hehehe...Jadi base on resipi ni, Tun tambahkan sikit bahan2 lain..ikut quantity kelapa parut tadi tu. Terima kasih atas resipinya. Tun kopipes dari MyR. Jom tengok resipi.

Getas - Getas
resipi : Che'Iza
oleh: Rabiatun@Sweettouch

Bahan-bahan ( 16-18 biji )
250 gm tepung pulut
150gm kelapa parut
130 ml air
secubit garam

Bahan untuk sira:
* 3/4 cwn gula ( Tun letak 1/2 cawan)
* 1/2 cwn air ( Tun letak 1/4 cawan air)
* sehelai daun panadan

Cara-cara
  1. Campurkan semua bahan kecuali yg bertanda *, gaul hingga menjadi doh.
  2. Kepal bulat2 dan dileperkan (saya buat bentuk lonjong) ikut suka saiz, ketebalan dan bentuk. Goreng hingga kekuningan
  3. Dikuali lain, masak bahan bertanda * hingga pekat, bebuih dan bertali. Masukkan kuih yg telah siap digoreng. Pastikan api kecil. Bila gula mula terbentuk dan melekat matikan api.
  4. Sedia utuk dimakan, sesuai utk sarapan dan minum petang.
Sedap dimakan...dan yang penting ianya tak meletup ketika digoreng..hehehe..tqvm Che'Iza.

15 comments:

Qasey Honey said...

asslm Kak...Qh suka kuih getas tu...kalau ke pasar mesti nk beli...rupanya x la susah sgt nk mbuatnya...lps ni nk cuba buat pula...tq yer resepi...

tun_telani said...

salam kak tun ^^
pakat ngan kak ida japan ye.. sama2 pos kuih getas getas ni.. dh lama tun x makan, xpernah buat sendiri.

Rabiatun Adawyah said...

Qaseh Honey : W'salam wbt. cuba la QH..insya-Allah menjadi sbb dah banyak x jg akak guna resipi ni. Selama mencuba..sama2 kasih :)

Rabiatun Adawyah said...

Tun Telani: W'salam dear. ooo..dah calling2 mlm td tu..nak post menu sama hr ni..ekekekeke...try la Tun..dah banyak x akak buat guna resipi Che'Iza ni..insya-Allah menjadi.

Sari Yusa Ibrahim said...

dari kecik sampai kertu... suka sangat makan kuih getas ni...

Sari Yusa Ibrahim said...

dari kecik sampai kertu... suka sangat makan kuih getas ni...

kakchik@ella said...

KC suka kueh ni. Mama KC panggil Kueh Kertas. Liat-liat .. manis-manis sikit tapi masa kacau gula tu kena hati-hati, kan. kalau meletop kena tangan, sure melecet.

che'iza said...

Lamanyer tak bw ni........ Akak I like........

Siti Asiah said...

saya suka sangat2 kuih nie...sy pernag buat sekali, tapi dia meletup/melompat2 & pecah dalam kuali bl kite goreng...knp yea?

CT Delima said...

As'salam Tun

baru sempat menjengah ni, tadi dok memasak untuk yang berpuasa.

Hari ni tak sempat Tun nak buat insya'Allah esok lusa bolehlah buat. sebab kelapa parut pun tak beli lagi :)

Rabiatun Adawyah said...

Sari Yusa : sama lah kiter..hehehee

Rabiatun Adawyah said...

Kak Chik : betul tu kak Chik..hihihi..seriau..gula klu kena kulit ishhh...

Rabiatun Adawyah said...

Che'iza : nnt lepas pantang..boleh la tu Iza buat..sabar dulu nooo...i like2x to my dear :)

Rabiatun Adawyah said...

Siti Asiah : resipi ni memang tak meletop..dah banyak x buat guna resipi ni. Dan yang pasti dijamin oleh tuan empunya resipi..tu salah 1 sbb sy berani try ..hehehe..Alhamdulillah tak meletup.Tak tahu sbb apa boleh meletop..dgr kata maybe kandungan air terlebih sms mengadun..ada juga tip boleh tambahkan sedikit tepung gandum..wallahua'lam..sy tak pasti..tp boleh cuba resipi ni..insya-Allah tak meletup.

Rabiatun Adawyah said...

K. CT Delima : W'salam kak.hihihi..mesti best menu berbuka semalam yer kak..nak puding peach tu..sedapnyer...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...