Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Wednesday, November 2, 2011

Cucur Jagung

Assalamualaikum. Selamat petang. Dah minum petang ker? Meh layan cucur jagung ni. Sedap sangat dicicah dengan homemade cili sos. Resipi dari Kak Nor. Honestly Tun tak pernah buat cucur jagung sendiri tau..dan Tun rasa cucur ni boleh kalahkan cucur jagung yang dibeli kat kedai..Tak caya? cubalahhh ...sedap tau...
Terima kasih buat kak Nor yang berkongsi resipinya. Minta izin kopipes yer kak..Mekasih...
CUCUR JAGUNG
resipi : Kak Nor SG

Bahan:
1 cawan isi jagung (lebih kurang satu biji jagung fresh)
1/2 cawan isi udang yg dipotong kecik
2 cawan tepung gandum
1bj telur
1 sudu teh yis
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
daun saderi ~ dihiris
daun bawang ~ dihiris
1 bj cili merah ~ dicincang
1/2 labu bawang besar ~ dicincang
3/4 cawan air
minyak utk menggoreng

Cara:
1. Masukkan kesemua bahan2 kecuali air dan minyak kedalam sebuah bekas.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit dan kacau hingga sebati.
3. Biarkan seketika, lebih kurang 15 - 30min atau sehingga adunan nampak naik.
4. Panaskan minyak dan gorenglah sehingga masak.
5. Toskan dan boleh la dihidangkan dgn sos kegemaran anda..
6. Selamat mencuba...

5 comments:

nonierahman said...

kak tun,bestnya makan cucur jagung hujan2 cenggini,tambah pulak cicah sos.mmg terbaek!

Rabiatun Adawyah said...

Nonierahman : betul...cuaca pun mendung dan sejuk jer...makan cucur jagung panas2..best :)

Zaliedana said...

Assalam kak Tun,uiii sedapnyer cucuq jagung,sy kalo da jagung fresh mmg menu wajib lah wat cucuq gini,sedapnyer mkn panas2 cicah sos..Terliur dah ni kak..

Yatie said...

Assalamualaikum Tun,
Yatie pun mcm tak pernah je buat cucur jagung ni..biasanya anak2 dan suami lebih suka makan jagung rebus mcm tu je/ di bakar..ujan2 ni mmng sedap kalau makan cucur mcm ni...laporlah tetibaaaa...

Juwita Jamaludin said...

salam kak tun.. suami ita suka snagat cucur jagung.. seminggu sekali tentu kena buat..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...