Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Sunday, November 7, 2010

Bila Nak Cepat...

Last week memang boleh dikatakan bz sungguh..dengan order cake, dengan nak buat roti jala untuk kenduri SIL di kampung..Jadi menu simple untuk dinner aku memang main campak2..tapi, aku cuba tulis resipi buat rujukanku lain kali supaya boleh ler dibuat balik..satgi, tengok gambor, tapi dah tak ingat nak buat..huhuhu...bukan sekali tau camni..itu ler aku sebenarnyer..bukannya tak mau update tapi masa seharian ku penuh dengan rutine yang padat..hihihi..bz benor ler kenkununnyer tu ekkk..huhuhu..

Ok, berbalik kpd menu hari tu yer..ikut bahan yang ada dan dah tersedia..lepas tu baru ler munculnye idea plak..heheh..caranya...mula2 tu tengok2 dalam peyuk nasi ada nasi sikit, baik aku buat nasi goreng..pikir2 macam dah bosan nasi goreng biasa2 yang aku buat tu..teringat pernah terbaca pasal nasi goreng tomyam..oklah aku gamble jer lah wat nasi goreng tu.
Pikir2 lagi, sikit jer nasi, kang tak cukup lak utk 5 org nak makan..kang tak kenyang plak kang..takkan nak masak maggi..tak kuasa aku..bukak peti ess, klu wat pizza pun ok jugak ni..bahan sumer ada..ok, jalannn.
Belek2 peti ess lagi, nampak apple ada lagi dalam 6 bijik, malas plak nak bawak balik kg, nak tinggai dlm peti ess, mcm tak best..dah lama teringin nak wat apple pie..ok, set..kita wat apple pie jer ler..

Okies, taknak bebel bebanyak, baik aku update resipinyer cepat ..ye dak..hihih..

Nasi Goreng Tomyam

Bahan:
2 mangkuk nasi putih
7 ekor udang sederhana besar-dibuang kulitnya, tinggal bhgn ekornya
2 ekor sotong-diptg ikut suka
1 keping isi ayam-dihiris nipis
5 ulas bawang merah-dihiris halus
3 ulas bawang putih-dihiris halus
3 tbsp perencah tomyam knorr
4 biji cili api (diketuk)
1/4 btg carrot- diptg memanjang
sedikit kobis
1/2 btg seleri-dihiris serong2
1 btg serai-diketuk
1 biji telur- dikacau terlebih dahulu
minyak untuk menumis

Cara:
1). Tumis bawang, serai hingga wangi.
2). Masukkan perencah tomyam (boleh tambah sedikit air takut ia cepat hangus pula), masukkan pula ayam dan cili padi. Kacau.
3). Masukkan udang dan sotong, serta sayuran lain. Gaul.
4). Masukkan nasi, kacau sebati dan rata. Alihkan nasi ketepi, tuang telur dan biarkan sekejap dan kasi telur tu hampir beku, barulah dikacau keseluruhannya. (ini utk mengelakkan ianya hanyir).

Maaf yer..ni versi kosong, sbb tak cukup seaput..hihihihi..

2 comments:

fuzidss said...

oh ok.. nampak menarik ni..sempoi jee. Saya follow ya

Rabiatun Adawyah said...

fuzidss: hihihi..sedap ler bg tekak kiter..hehehe..tq sudi follow yer. :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...