Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Wednesday, January 18, 2012

KUIH BAKAR LEMAK MANIS

Assalamualaikum..Dah minum petang ker? Petang ni Tun dan anak2 menikmati kuih Bakar Lemak Manis...Alhamdulillah..memang kena dengan namanya...lemak dan manisnya pun sedang elok jer. Sedap.. :)
Tun buat kuih ni lepas masak menu untuk lunch. Memang rutine Tun totally berubah sejak berpindah ke rumah baru ni...maklumlah sekolah anak yang 2nd tu jauh betul dari rumah. Jadi kenalah bahagi masa tu betul2..kan :) Jadinya, balik dari Keramat dah boleh terus ngap kuih ni..Paling tidak pun, boleh dijadikan bekal untuk dimakan disepanjang perjalanan...taklah anak2 kebosanan....huhuhu...

Apapun, meh layan kuih lemak manis ni..sedap jugak. Resipi dari Kak Fida@MyR. Jom tengok resipinya :) Maaf yer..ada kesilapan sikit tadi..nasib baik kak Zana betulkan..Mekasih kak Zana. Maafkan Tun yer kak Fida...huhuhu...

Kuih Bakar Lemak Manis
Sumber: Rabiatun @ Sweettouch

Bahan-bahan ( Loyang 8x8 inc. )
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
3 biji telur
3 cawan santan - (200ml sntan KARA + air)
3 sb susu manis
garam secukup rasa ( Tun letak 1/2 tsp)
1 sk esen vanilla
sedikit pewarna kuning
bijan - utk tabur (opt)

Cara-cara
  1. Satukan kesemua bahan2 di dalam blender kecuali bijan dan kisar hingga sebati.
  2. Masak adunan hingga pekat.
  3. Tuang ke dalam loyang yang di sapu majerin,ratakan adunan dan tabur bijan jika suka dan bakar selama 40 min atau sehingga kelihatan garing.
OOOpppssss!!! Tun terlupa...Tun tak masak adunan ni, setelah siap blend, terus tuang ke dalam loyang yang telah dilengserkan dengan planta. Bakar 40 minit. Alhamdulillah..menjadi..

8 comments:

HomeKreation said...

Salam Tun. Dah siap terhidang dgn air teh o secawan, tak tunggu lagi, dah siap sila dah ni....hehe.

Cheq Sue said...

kak tun, kalau kuih2 camni sesuai sangat kan buat untuk mak ayah...depa mesti suka. anak2 jangan cakap la, pantang ada..

Kama Kimin said...

Salam Tun...amboi2..cantiknya kuih bakar tu ye...nampak menyelerakan. Mcm kuih bakar labu warnanya. Klu letak perasa pandan dah boleh jadi kuih bakar pandan kan Tun

dZana said...

aslmkum tun.. apa kbr.. akk mmg suke kuih bakar... suke kt kerak2 nya tu n dgn rasa lemak2 manis.. resepi kak fida ni tun bukan rspi akak (zana08).. hihihi..

norlieharumaini said...

bestnya makan kueh ni

Gee® said...

K.gee pon buat kuih bakar tp tak sempat nk n3 lagi... suka sgt kuih2 camni... cantek la kaler kunen tu...

Cik FaRiZaM said...

sedap nye >_< lama tak makan, follow ur blog, follow blog i jugak yer tq

eina said...

salam tun..emm mcm tu lah kita sbg ibu ni kan..busy je manjang kalahkan org keje opis..hihihi...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...