Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Sunday, November 14, 2010

sambungan.....Apple Pie

Apple Pie

Bahan utk Filling:
3 biji apple merah (dikupas kulitnya dan dipotong kiub sederhana kecil)
100g gula pasir
1/4 cwn air
10g tepung jagung - dibancuh dengan sedikit air
1 tsp jus lemon
30g kismis hitam

Bahan Untuk Kulit Pie:
250g tepung gandum - diayak
100g mentega
1 biji telur - dikacau tp tak perlu kembang
60g gula castor

Cara:
1). Untuk Fillingnyer : gula dimasak hingga cair dan perang (jgn sampai hangus sangat nnt pahit plak), masukkan air dan kacau sebati. Masukkan pula apple dan kismis. Kacau hingga apple agak layu. Masukkan bancuhan tepung jagung dan lemon. Kacau hingga agak pekat. Ketepikan dan biarkannya sejuk.

2). Untuk Kulit Pie:
a). Campurkan tepung dan gula, kacau dengan wisk supaya rata. Masukkan mentega dan gaul hingga jadi seperti serbuk roti. Masukkan pula telur sedikit demi sedikit sambil digaul hinggalah adunan tidak melekat ditangan. Bungkus dengan plastik dan rehatkan dalam peti sejuk 30 minit.
b). Keluarkan adunan, dan restkan kat luar sekejap. Canaikan adunan tadi yang dialas dengan 2 plastik hingga 1/2cm tebal dan agak2 lebih besar dari bekas pie. Tanggalkan plastik yang kat atas, dan terlangkupkan adunan yang dicanai tadi ke dalam bekas pie. Ratakan dan tekan2 sedikit supaya adunan tadi sekata. Potong lebihan doh pada tepi bekas pie.
c). Tuang filling tadi ke dalamnya. Kemudian, tutup permukaan pie dengan baki doh dengan mencanai sekali lagi baki doh tersebut seperti cara di atas. Jika ada lebih, bolehlah diterap dengan cookie cutter dan susun di atas pie. Sapukan kuning telur dan bakar pada suhu 170 Darjah Celsius selama 45 minit atau sehingga masak.
Sejukkan dan barulah boleh dipotong.

* resipi ni dah lama ada di dalam simpanan, memang tak hingat amik kat mana..huhhuuu..walaubagaimanapun Tun ada olah sedikit resipinya.




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...