Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Saturday, August 14, 2010

Udang Sanggul-3rd Ramadhan

Sedap..tu yang boleh kami sekeluarga katakan.hihihi..anak2 pun suka dengan udang sanggul ni. Amik kat umah CMG. thanks cik Mat, mintak izin C&P resipi kat sini pula yer.

AHAN-BAHANNYA :-)
12 ekor udang besar
1/2 camca teh serbuk lada hitam yang baru dikisar
Sedikit garam
2 keping mee telur "CINTAN" (aku guna RUSKI)
Sedikit serbuk lada hitam
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Sos pilihan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dikupas kulit, tinggalkan bahagian ekornya, buang urat belakang, cuci dan toskan. Buat hingga siap. Kemudian lap kering dengan paper towel. Lumur udang tadi dengan 1/2 camca teh serbuk lada hitam dan sedikit garam. Gaul rata dan ketepikan.
  2. Celur mee telur tadi hingga lembut (biar mee panJang2, jangan kerat), toskan dan gaul dengan sedikit minyak masak. Biar sejuk sedikit. Bahagikan mee tadi kepada 12 bahagian.
  3. Ambil 1 ekor udang tadi dan balut dengan 1 bahagian mee, seperti sanggul. Kepal2 kan sedikit biar elok bentuknya. Alih dalam pinggan. Buat hingga siap.
  4. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Ambil 1 udang sanggul dan berhati2 masukkan ke dalam minyak tadi, pastikan anda menggoreng 3 atau 4 sekali goreng. Biar kuning keemasan dan gunakan api sederhana.
  5. Angkat dan toskan. Letak atas paper towel dan biar minyaknya terserap. Buat hingga selesai. Tabur hirisan daun bawang dan serbuk lada hitam sebelum dihidangkan bersama sos pilihan....Selamat mencuba..

Untuk sosnya aku buat camni:

3 tbsp cili sos
1 tsp thai cili sos
2 biji jerkins-potong halus
1 ulas bawang putih-cincang
1-2 tbsp mayonise

Caranya:
Gaul semua sekali. Dah siap.

Note untukku: Lain kali kena celur mee segera tu sekejap jer, kalau tak nanti mee tu senang putus bila nak gulung pada udang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...