Snow Effect

Tq To My Dear Followers

Monday, August 24, 2009

Dessert Hari Kedua Puasa

Red Guava Yogurt Cream
Semalam godek MYR then jumpa resipi ni dari Yani. Apalagi try ler wat, memandangkan hampir semua bahan ada kan. Dalam resipi tu menggunakan jus oren dan hiasannya juga buah oren, tapi aku takde pulak buah oren kat rumah ni jus oren ada..
Pikir2 buat jelah dengan jus jambu merah. Masa duk wat pudding ni, anakku yang 3rd. nangis jer nak aku dukung, dengan hubby aku pun dia tak nak, dengan bibik pun dia tak nak. Maklumlah dia demam tu yang duk merengek jer.
At last dapat jugaklah aku siapkan pudding ni. Alhamdulillah, sedap juga rasanya. Anakku yang 2nd dan hubby dua cup sorang. hehehe...cuma si abangnya saja kurang gemar. Aku pun suka gak rasanya.
Untuk sesiapa yang nak mencuba, nanti aku pastekan resepinya. Ni nak link pun takleh sebab MYR tengah demam jugak tue...huhuhuuh
Resipi asalnya Orange Yogurt Cream dari Yani. thanks Yani, sedap betul ya...nanti nak buat lagi.
Menu berbuka untuk hari kedua puasa.. roti john, red guava yogurt cream, bihun sup utara (ini jiran bg),bubur ayam, ayam percik (tak sempat nak amik gambor), ikan keli bakar, nasi putih dan sayur kobis goreng.

Orange yogurt cream

Bahan-bahan ( 4 orang ):
100ml jus minuman oren (saya guna jus red guava)
Bahan A :
- 250g plain yogurt
- 60g gula halus
Bahan B :
- 2 sudu besar air panas
- 1 1/2 sudu kecil gelatin
100ml fresh cream/dairy whipping cream

Cara-cara :
Campurkan bahan B(EDIT : Masukkan gelatin dalam air JANGAN masukkan air dlm gelatin). Kacau sehingga gelatin cair. Kemudian masukkan ke dalam jus oren.
Campurkan bahan A. Kemudian masukkan ke dalam no.1 tadi.
Akhir sekali masukkan fresh cream. Kacau sehingga sebati.
Sejukkan dalam peti ais lebih kurang 3-4 jam sebelum dimakan.

2 comments:

Ann said...

sedapnyerr...time2 batuk ni nampak benda2 camni rasa sejukkk jer tekak...rajin tul kak tun nih...ann balik keja mak dah siap masak...tak dapat ler nak tolong(dlm hati yabedabedu)

Rabiatun said...

memang best kan Ann klu balik2 umah dah tersedia sumer.hehehe..itupun maleh gak tu buat mana yang sempat jer.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...